Komentarze: 0
Obecnie szyld jest podstawową formą reklamy każdego sklepu, punktu usługowego, firmy. Może on występować jako element wolnostojący lub wiszący na elewacji budynku. Przyjrzyjmy się teraz krótkiej historii tej formy reklamy.
Za prototyp szyldu uznaje się odkryte w ruinach Pompei pochodzące z I wieku p.n.e. tablice z terakoty z płaskorzeźbami przedstawiającymi szynki (wyroby wędliniarskie) – symbol masarni, rzeźbę kozy – symbol sprzedawcy mleka oraz napisy namalowane czarną i czerwoną farbą.
Za prawzór dzisiejszych szyldów uważa się jednak godła rzemieślników powstałe w okresie średniowiecza. Były one tworzone na potrzeby tamtych czasów, kiedy większość społeczeństwa nie potrafiła ani czytać, ani pisać. Rzemieślnicy wywieszali na zewnątrz swojego zakładu jakiś swój wyrób np. garnek (oznaczał on garncarza), koło (oznaczało kołodzieja). Z czasem zaczęto stosować godła wyrzeźbione w drewnie, malowane na tablicach, wykonane z metalu. I tak np. metalowy but symbolizował zakład szewski, zawieszony metalowy klucz informował z kolei o tym, że właśnie tutaj można skorzystać z usług ślusarza. Kolejnym krokiem w ewolucji tej formy reklamy było pojawienie się obok symbolu zakładu, nazwiska jego właściciela. Na przełomie XVII i XVIII wieku sklepy na ogół stosowały już szyldy. Na lokalach umieszczano napisy takie jak np. „Kram pod rakiem”. W XIX wieku kiedy to na skutek rozwoju przemysłu wzrosła sprzedaż i produkcja towarów szyldy stały się narzędziem służącym do walki o potencjalnych klientów. Odtąd szyldy stały się jeszcze bardziej popularne, stanowiły one swego rodzaju wizytówkę zakładu. Informowały przechodniów o rodzaju działalności firmy; historii miejsca, w którym teraz się ona znajduje, zawierały ponadto nazwisko właściciela zakładu, datę jego założenia, a nawet dane o otrzymanych medalach i wyróżnieniach. Powszechne stosowanie szyldów przyczyniło się do wzrostu atrakcyjności ich formy. Bogaci kupcy zabiegali o to, aby ich szyldy wyróżniały się spośród innych bogatym zdobnictwem. Zdarzało im się nawet zatrudniać na wykonawców swoich szyldów sławnych malarzy. Miało to świadczyć o ich wysokiej pozycji społecznej. Na początku XX wieku zaczęło powstawać coraz więcej zakładów, które zajmowały się wykonywaniem szyldów. W okresie II wojny światowej większość firm, które trudniły się wyrobem szyldów i reklam przestało istnieć. Od 1955 roku na ulicach miast w miejsce szyldów zaczęły zastępować neony.