Archiwum grudzień 2016, strona 1


gru 12 2016 Seksizm w reklamie
Komentarze: 0

 Seksizm oznacza dyskryminację ze względu na płeć i zazwyczaj dotyczy głównie kobiet. Wciąż jest on obecny na polskim rynku medialnym. Kobieta w większości reklam pojawia się w roli gospodyni domowej. Zajmującej się pieczeniem ciast, gotowaniem obiadów, praniem i opieką nad dziećmi. Jej zadaniem jest zadowolenie męża i innych członków rodziny. To do płci żeńskiej są skierowane reklamy proszków do prania i produktów kulinarnych. Tak jakby jedynie na barkach kobiet spoczywało zajmowanie się domem. Kobieta szczęśliwa to taka, która spełnia się jako żona i matka. Tego rodzaju materiały reklamowe, które przedstawiają kobietę jako gospodynię domową pokornie służącą mężowi i dzieciom przyczyniają się do utrwalania stereotypów na temat ról płciowych, a także do ich wzmocnienia. Istnieje także drugi rodzaj reklam, w których to kobieta jest przedstawiana jedynie jako obiekt seksualny. Taki jej wizerunek często wykorzystują różne firmy, punkty usługowe. Skąpo ubrana i mocno umalowana kobieta reklamuje budki z hot-dogami, składy węgla, drukarnie. Zazwyczaj przedstawia się ją jako głupiutką, nieporadną ale za to bardzo ponętną istotę. Inny obraz kobiety wszechobecny w środkach masowego przekazu to taki, w którym jawi się ona jako istota pusta, skupiona jedynie na wyglądzie zewnętrznym, nie posiadająca żadnych zainteresowań. No, może poza tymi, które dotyczą świata mody i kosmetyków. Sensem istnienia kobiety jest zadowolenie mężczyzny, wzbudzenie u niego uczucia przyjemności, przy pomocy własnego ciała lub dopiero co upieczonego ciasta. Miernikiem wartości kobiety jest najczęściej jej wygląd. Na koniec warto zwrócić uwagę także na wszechobecne w reklamach zjawisko ageizmu, czyli dyskryminacji ze względu na wiek. Osoby starsze są zazwyczaj ukazywane w reklamach w kontekście problemów ze zdrowiem. Nierzadko reklamują też polisy ubezpieczeniowe na życie. Przyjrzyjmy się teraz z kolei wizerunkowi mężczyzny, który pojawia się w reklamach telewizyjnych, prasowych i tych zamieszczanych na stronach www. Mężczyzna w przeciwieństwie do kobiety jest przedstawiany zazwyczaj jako ktoś kto osiąga sukcesy, ma władzę i pieniądze. 

gru 09 2016 Logo jako narzędzie kształtujące wizerunek...
Komentarze: 0

 Logo podobnie jak nazwa marketingowa to bardzo ważne elementy identyfikacji każdej firmy. Logo służą identyfikacji, pozwalają na wyróżnienie danej firmy spośród innych przedsiębiorstw. Mogą one też zawierać treści marketingowe i stanowić odzwierciedlenie aspiracji przedsiębiorstwa. O tym jak duże znaczenie posiada logo świadczyć może to, że w dzisiejszych czasach wartość marek znacznie przewyższa wartości zasobów materialnych firmy.

Zwykło uważać się, że po terminem logo kryje się zazwyczaj jakiś ładny obrazek, grafika. Co zrobić jednak, aby znak naszego przedsiębiorstwa wyróżniał się na rynku i zapadał w pamięć. Jakie cechy powinno posiadać idealne logo, które przypadnie do gustu konsumentom?  Dobrze zaprojektowane logo powinno informować przede wszystkim o tym czym zajmuje się dana firma. Opowiadać jej historię, a także historię przeobrażeń. Powinno też prezentować strategię firmy i wartości, którymi się ona kieruje. Dobrze byłoby też gdyby logo było elementem, który wyróżnia daną firmę na tle innych, konkurencyjnych o tym samym profilu działalności. Musi ono pokazywać w czym nasza firma jest lepsza od innych. Powinno ono pomagać budować jej wizerunek. Bardzo istotne jest to, aby logo  odzwierciedlało formy działania firmy i jej strategię marketingową. Powinno być spójne i swoim wyglądem nawiązywać do działalności firmy. Należy uwydatnić w nim te elementy, które łączą się w jakiś sposób z wizerunkiem przedsiębiorstwa, jego atrybutami. Podkreślony może zostać np. kolor, który od zawsze jest kojarzony z konkretną marką. Dla przykładu, czerwony to kolor, który jest wykorzystywany bardzo często przez firmę Coca-cola. Dlatego też logo tej firmy posiada  oczywiście kolor czerwony. Rzecz jasna, nacisk może być położony również na inne elementy np. znak graficzny, logotyp.

gru 09 2016 Reklama natywna
Komentarze: 0

 Obecnie zewsząd otaczają nas reklamy. Zawód specjalisty do spraw marketingu internetowego i reklamy, którego zadaniem jest m. in.  planowanie i nadzór nad kampaniami reklamowymi, staje się coraz bardziej popularny. Wiele osób odbiera więc reklamy jako nachalny sposób promocji usługi lub produktu. Irytują nas osoby rozdające ulotki na ulicy, w nerwowy nastrój wprawiają nas też wyskakujące nagle reklamy internetowe zamieszczane na stronach www. Według badań zauważamy tylko połowę z treści reklamowych, które znajdą się w zasięgu naszego wzroku. Specjaliści ds. marketingu internetowego opracowują więc cały czas nowe formy reklamy, które okażą się o wiele bardziej skuteczne od tych już dobrze znanych i w nienachalny sposób trafią do klienta. Jednym z najnowszych pomysłów na pozyskanie klientów i zainteresowanie ich nowym produktem jest reklama natywna.

Celem reklamy natywnej jest wkomponowanie treści promocyjnych w jakiś interesujący przekaz, tak aby uszło to uwadze konsumenta. Tego  typu reklama ma nie męczyć użytkownika, a wręcz przeciwnie wzbudzać w nim pozytywne odczucia. Podsumowując, cały zabieg polega więc na umiejętnym zintegrowaniu strony www z reklamą. Przykładem tego typu reklamy są linki sponsorowane wyświetlane w wyszukiwarce Google.

W bardzo przemyślany sposób zaplanowaną reklamą natywną jest słynne oscarowe selfie z 2014 roku. Na fotografii widać, jak Bradley Cooper trzyma w ręku telefon – Samsung Galaxy Note 3. I choć niektórym może wydawać się, że pomysł zrobienie tego zdjęcia był spontaniczny, to jednak prawda jest zupełnie inna.

Zdaniem wielu specjalistów reklama natywna stanowi przykład oszukiwania konsumenta. Uważają oni, że każdy rodzaj reklamy powinien być oznaczony podpisem „artykuł sponsorowany”, aby odbiorcy wiedzieli, że mają do czynienia z treścią o charakterze promocyjnym. 

gru 07 2016 Czy reklama ma płeć ?
Komentarze: 1

 Głównym celem reklamy jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego konsumenta i zainteresowanie go prezentowanym produktem lub oferowaną usługą. Pisałam już o tym, że barwy zastosowane w reklamie mają ogromny wpływ na nasze emocje, zmysły. Mogą one podnieść sprzedaż produktu i zainteresowanie nim jak również w znaczny sposób przyczynić się do obniżenia jego sprzedaży. W dzisiejszym artykule skupię się na tym w jaki sposób ludzie odbierają reklamy. Jak się okazuje nie wszyscy robimy to tak samo, a różnice w odbiorze wynikają z naszej płci. Swoje rozważania dotyczące różnic w odbiorze reklam zdeterminowanych przez płeć poprzedzę krótkim omówieniem mechanizmów działania reklamy. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego i Uniwersytetu Jerzego Waszyngtona wyróżnili dwa główne typy reklam. Pierwszy z nich to reklama typu LP, określana też jako „logiczna perswazja”, opisuje ona sposób działania produktu np. „ten podkład utrzymuje się do 8 godzin na twarzy”. Drugi rodzaj reklamy NI, zwany „nieracjonalnym wpływem” opiera się na pokazywaniu scen nie mających pozornie zbyt wiele wspólnego z reklamowanym produktem np. sceny związane z zabawą, o charakterze erotycznym. Badania pokazały, że podczas oglądania reklam NI, które wydają się być niezwiązane z oferowanym produktem, oglądający nie wyłącza tej części mózgu, która jest odpowiedzialna za hamowanie impulsu zakupu. Zachodzi więc większe prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na zakup reklamowanego produktu. Inaczej dzieje w przypadku reklam LP, podczas ich oglądania bardzo aktywne są obszary mózgu odpowiedzialne za podejmowanie racjonalnych decyzji zakupowych. Konsument nie jest  skłonny wtedy do podejmowania szybkich, impulsywnych decyzji.

Mózgi kobiet i mężczyzn reagują podobnie na reklamę w zakresie podejmowania decyzji zakupowych. Jak się okazuje dla kobiet bardziej wartościowe są jednak reklamy zawierające sceny dotyczące rodziny, dzieci, zwierząt. Posiadające charakter sentymentalny. Nie lubią z kolei reklam, w którym pojawiają się elementy brutalne. Mężczyźni natomiast preferują zdecydowanie treści reklamowe o podłożu seksualnym lub takie zawierające dawkę humoru. Jak wynika z badań specjaliści do spraw marketingu internetowego i reklamy muszą włożyć o wiele więcej wysiłku żeby przekonać do zakupu kobiety. Ponadto płeć żeńska jest najczęściej zainteresowana zakupem kosmetyków. Męska część populacji woli zaś gadżety elektroniczne.

Tworząc reklamy należy też uwzględnić różnice w sposobie przetwarzania informacji wynikające z płci. Mężczyźni nie lubią kiedy przedstawia im się treści zawierające zbyt wiele szczegółowych informacji. O wiele  bardziej wolą prosty, jasny przekaz pozbawiony wyszukanych metafor. Lubią oni oglądać reklamy, w którym występują w roli głowy rodziny lub autorytetu w jakiejś dziedzinie. Kobiety z kolei uwielbiają przekazy pełne szczegółów i detali. Interesuje ich cena produktu, informacje o aktualnych zniżkach, rabatach, wyprzedażach.

Obecnie reklamodawcy starają się przygotowywać materiały reklamowe w oparciu o wiedzę dotyczącą marketingowych preferencji kobiet i mężczyzn. Zauważa się, że kobiety lubią oglądać siebie, gdy są ukazywane w roli matki lub żony. Mężczyźni chcą natomiast widzieć siebie jako tych, którzy odnoszą liczne sukcesy zawodowe, są silni i niezależni.

gru 06 2016 Social media jako narzędzie marketingowe
Komentarze: 0

 Dla wielu przedsiębiorców media społecznościowe nadal są czymś nowym i nie do końca zrozumiałym. Nie wiedzą oni w jaki sposób wykorzystywać je jako narzędzie promocji swojej firmy i jak duża jest ich skuteczność. W dzisiejszym artykule postaram się wyjaśnić Wam co tak naprawdę kryje się pod tym terminem. Odpowiem też na pytanie: w jaki sposób wykorzystywać social media do promocji firmy?

Wielu początkujących przedsiębiorców jest zdania, że social media to jedynie chwilowa moda, której nie warto ulegać. Uważają oni, że posiadają stałe grono klientów i nie potrzebują zdobywać nowych, zwłaszcza poprzez wykorzystywanie do tego celu serwisów społecznościowych. Prawda jest jednak taka, że obecnie większość firm działa aktywnie na Facebooku i Twitterze i w ten sposób pozyskuje nowych klientów.

Media społecznościowe dają możliwość dzielenia się doświadczeniami, poglądami między użytkownikami. Główną cechą i jednocześnie ich największą zaletą jest znoszenie barier i niwelowanie odległości między ludźmi pochodzącymi z różnych zakątków świata. Do najpopularniejszych serwisów społecznościowych należą: Facebook, Twitter, Google+, YouTube, Pinterest i LinkedIn. Social media pozwalają na swobodne dzielenie się zdjęciami, grafiką, filmami oraz treścią.

Obecnie każda firma, która chce zaistnieć na rynku, znaleźć na nim swoje miejsce i pozostać tam na dłużej, powinna aktywnie działać w mediach społecznościowych. Należy jednak pamiętać, że aby wypromować poprzez ten kanał swoją markę nie wystarczy samo założenie konta na serwisie społecznościowym. Trzeba bieżąco reagować na działania internautów, podejmować dialog z nimi.