Seksizm w reklamie
Komentarze: 0
Seksizm oznacza dyskryminację ze względu na płeć i zazwyczaj dotyczy głównie kobiet. Wciąż jest on obecny na polskim rynku medialnym. Kobieta w większości reklam pojawia się w roli gospodyni domowej. Zajmującej się pieczeniem ciast, gotowaniem obiadów, praniem i opieką nad dziećmi. Jej zadaniem jest zadowolenie męża i innych członków rodziny. To do płci żeńskiej są skierowane reklamy proszków do prania i produktów kulinarnych. Tak jakby jedynie na barkach kobiet spoczywało zajmowanie się domem. Kobieta szczęśliwa to taka, która spełnia się jako żona i matka. Tego rodzaju materiały reklamowe, które przedstawiają kobietę jako gospodynię domową pokornie służącą mężowi i dzieciom przyczyniają się do utrwalania stereotypów na temat ról płciowych, a także do ich wzmocnienia. Istnieje także drugi rodzaj reklam, w których to kobieta jest przedstawiana jedynie jako obiekt seksualny. Taki jej wizerunek często wykorzystują różne firmy, punkty usługowe. Skąpo ubrana i mocno umalowana kobieta reklamuje budki z hot-dogami, składy węgla, drukarnie. Zazwyczaj przedstawia się ją jako głupiutką, nieporadną ale za to bardzo ponętną istotę. Inny obraz kobiety wszechobecny w środkach masowego przekazu to taki, w którym jawi się ona jako istota pusta, skupiona jedynie na wyglądzie zewnętrznym, nie posiadająca żadnych zainteresowań. No, może poza tymi, które dotyczą świata mody i kosmetyków. Sensem istnienia kobiety jest zadowolenie mężczyzny, wzbudzenie u niego uczucia przyjemności, przy pomocy własnego ciała lub dopiero co upieczonego ciasta. Miernikiem wartości kobiety jest najczęściej jej wygląd. Na koniec warto zwrócić uwagę także na wszechobecne w reklamach zjawisko ageizmu, czyli dyskryminacji ze względu na wiek. Osoby starsze są zazwyczaj ukazywane w reklamach w kontekście problemów ze zdrowiem. Nierzadko reklamują też polisy ubezpieczeniowe na życie. Przyjrzyjmy się teraz z kolei wizerunkowi mężczyzny, który pojawia się w reklamach telewizyjnych, prasowych i tych zamieszczanych na stronach www. Mężczyzna w przeciwieństwie do kobiety jest przedstawiany zazwyczaj jako ktoś kto osiąga sukcesy, ma władzę i pieniądze.
Dodaj komentarz