Kolory a strony WWW
Komentarze: 0
Witam.
Dzisiaj chciałabym napisać o czymś ciekawym i pożytecznym. Do głowy przyszedł mi pomysł, że podzielę się swoimi spostrzeżeniami na temat kolorów. Nie chodzi jednak o to jakie kolory lubię i dlaczego - postaram się w prostych słowach wytłumaczyć jaki wpływ na stronę internetową i reklamę w Internecie mają użyte w nich barwy. Ale zacznijmy od początku.
Kolory towarzyszą nam na każdym kroku. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy jak wielki wpływ na nasze życie posiadają barwy. Być może niektórym będzie ciężko w to uwierzyć ale kolor to często decydujący faktor podczas kupowania czegoś lub nawet podejmowania jakiejś decyzji.
Zasadniczo kolory dzielimy na dwa rodzaje: ciepły (czerwony, żółty itp.) oraz bierne (niebieski, zielony itd.). Każda grupa kolorów a w efekcie każdy kolor z osobna wywołuje reakcje w organizmie człowieka, który na nie patrzy. Czy istnieje zatem zestaw kolorów które wywołują same pozytywne reakcje? Oczywiście nie. Jednym z powodów jest fakt, że z wiekiem postrzeganie i odbieranie barw ulega diametralnym zmianom. Tutaj dochodzimy do ważnego aspektu: aby kolor miał pomóc naszej stronie www lub reklamie musimy ustalić tzw. grupę docelową. Ludzie młodzi chętniej wybierają produkty i otoczenie, które są raczej pokryte ciepłymi, jasnymi barwami. Dlatego chcąc przyciągnąć młodych ludzi powinniśmy stawiać na czerwony, pomarańczowy, żółty itp.. Natomiast jeżeli celujemy w starszych odbiorców należałoby się zdecydować w stonowane kolory przyjemne dla oka: zielony, niebieski. Pamiętajmy, aby nie przekroczyć granicy dobrego smaku - zbyt czerwona, krzykliwa strona będzie bardziej odstraszać niż przyciągać, wszystkich, bez względu na wiek. Z drugiej strony, zbyt ciemna witryna internetowa nie będzie czytelna i również nie przyciągnie wielu internautów.
Wiek nie jest jedynym aspektem, który musimy brać pod uwagę 'kolorując' nasze banery lub stronę WWW. Drugim równie ważnym warunkiem jest płeć. Badania naukowe potwierdzają fakt, że to kobiety mają zdolność widzenia większej liczby barw. Mężczyźni na tym polu zostają troszkę w tyle gdyż potrafią rozróżnić te bardziej podstawowe kolory. Tak więc gdy panie usłyszą, że coś ma kolor turkusowy to mogą go sobie wyobrazić, panowie natomiast najpierw wyobrażają sobie niebieski a potem przyciemniają bądź go rozjaśniają aby uzyskać wizje turkusowego. Jaki ma to wpływ na kolory na stronie internetowej wydaje się być oczywistym. Pamiętajmy jednak aby unikać stereotypów i nie tworzyć strony WWW dla kobiet, która będzie cała w różu.
Kolejną sprawą jest to jakie reakcje fizyczne zachodzą u człowieka gdy patrzy na dany kolor. Czerwony sprawia, że szybciej podejmujemy decyzje, może stanowić o zagrożeniu (znak STOP) jak również kusić (kobieta w czerwonej sukience). Warto tego koloru używać z rozwagą do elementów które chcemy podkreślić najbardziej. Zielony kolor pomoże nam się wyciszyć i uspokoić jednak jego nadmiar może sprawi, ze nie będzie nam się chciało czytać zawartości strony. Zbyt jaskrawy kolor zielony może również męczyć oczy co jest ważne w przypadku gdy projektujemy stronę WWW. Na osobną wzmiankę zasługuje kolor czarny symbolizujący profesjonalizm, dojrzałość ale i głębie i tajemnicę. Większych firm ma logo w kolorze lub z domieszką czarnego, jest to barwa którą dobrze jest dodać do strony jednak nie warto jej nią przepełniać.
Komponując paletę barw do naszej reklamy, reklamy w internecie lub strony zastanówmy się czy jest to strona, która ma za zadanie 'świecić' profesjonalizmem czy też ma być troszeczkę luźniejsza do 'miłego poczytania'. W pierwszym przypadku przeważać będą chłodniejsze barwy natomiast w drugim można sobie pozwolić na większą swobodę. Oczywiście cały czas trzeba mieć na uwadze to, aby nie przesadzić w żadną ze stron.
Mam nadzieję, że powyższy wpis dał Wam nowe spojrzenie na kolory w Internecie. Zajrzyjcie na swoje ulubione strony i zastanówcie się chwile w jakich są one barwach i dlaczego akurat w tych. Do zobaczenia!
Dodaj komentarz