lut 21 2017

Druk wielkoformatowy


Komentarze: 0

 Hej.

Ostatnio zainteresowałam się drukami wielkoformatowymi. Mogłoby się wydawać, że nazwa nie kryje zbyt wielu tajemnic jednak gdy już zdecydujemy się wybrać taką formę reklamy powinniśmy się zaznajomić z kilkoma ważnymi zasadami dotyczącymi tej kwestii. Oczywiście w dobie dzisiejszej technologii mamy do wyboru szerokie spektrum możliwości jednak warto wiedzieć jakie czynniki mają wpływ na stworzenie dobrego wydruku. Do nas należy decyzja odnośnie materiału, rozmiaru i treści wydruku więc dobrze jest mieć jakiekolwiek rozeznanie w temacie.

Pierwszym i chyba najważniejszym aspektem w planowaniu druku wielkoformatowego jest wybranie materiału, na którym chcielibyśmy coś stworzyć. W zależności od tego gdzie chcemy umieścić nasze dzieło musimy liczyć się z czynnikami na jakie będzie wystawiony nasz wydruk. Powiedzmy, że chcemy stworzyć baner, który powiesimy gdzieś w widocznym miejscu np. przy drodze. Oczywistym staje się, że nie możemy użyć zwykłego papieru  ani nic podobnego. Nasz materiał musi być wytrzymały i odporny na wilgoć tak aby mógł stawić czoło warunkom atmosferycznym. Wybranie złego materiału lub materiału kiepskiej jakości może skończyć się tym, że po pierwszym deszczu z naszego baneru zostanie podarta płachta materiału z mieszaniną kolorowych plam. Nie inaczej jest z dużymi bilboardami, na których umieszcza się materiał nie tylko odporny na wilgoć ale również na promienie słoneczne co chroni kolory przed szybkim wyblaknięciem. Podobnie ma się sprawa z naklejkami np. na witryny sklepowe - trzeba wybrać specjalny 'naklejkowy' rodzaj papieru. W wątpliwości najlepiej jest zasięgnąć rady w studiu graficznym.

Po wybraniu materiału musimy podjąć decyzje odnośnie rozmiarów naszego wydruku. Możliwości mamy praktycznie nieograniczone gdyż z pomocą dzisiejszej technologii możemy wybrać sobie wymiary konkretnie dostosowane do naszych potrzeb. Oczywiście możemy skorzystać z ustalonych z góry wymiarów (np. billboard 3m x 6m) ale stosowanie się do nich nie jest koniecznością.

Ostatnim aspektem (który i tak zazwyczaj jest planowany na samym początku :) ) jest ustalenie treści naszego wydruku. Z reguły na banerze umieszczamy logo naszej firmy oraz informacje którą chcemy przekazać, wszystko podane w ładnej oprawie graficznej. Osoba, która na co dzień nie zajmuje się projektowaniem graficznym ma raczej małe szanse na stworzenie dobrego projektu, który będzie gotowy do wydruku. Najlepiej zdać się na umiejętności projektantów doświadczonych na tym polu. Materiały graficzne który chcemy umieścić na dużym billboardzie nie muszą być najwyższej jakości gdyż wszyscy będą na nie patrzeć z daleka. Materiały które będą widoczne z bliskiej odległości np. na wspomnianej naklejce w sklepie muszą być wysokiej próby.

Mam nadzieję, że powyższy tekst choć trochę przybliżył Wam kwestie związane z drukiem wielkoformatowym. To oczywiście są ogólne wskazówki i zasady, a bardziej szczegółowe kwestie można rozważać jeszcze głębiej jednak na dzisiaj ograniczę się tylko do tych kilku zdań. A Wy? Mieliście kiedyś konieczność wydrukowania czegoś w formacie większym niż A2?

Pozdrawiam i do usłyszenia.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz