Archiwum styczeń 2017


sty 31 2017 Kolory w marketingu i reklamie
Komentarze: 0

 Kolory odgrywają ogromną rolę w naszym życiu. Chyba niewielu z nas jest w stanie wyobrazić sobie świat pozbawiony barw. Towarzyszą nam one bowiem praktycznie od urodzenia. Jak wynika z badań, wzrok dwumiesięcznego noworodka jest już na tyle rozwinięty, że widzi on kolory tak samo jak osoba dorosła.

   Już starożytni doceniali magię barw, siłę ich  oddziaływania i przypisywali im różnorakie znaczenia. Wiara w ich moc była na tyle silna, że noszono ubrania w określonym kolorze w celu leczenia różnego rodzaju schorzeń. Obecnie specjaliści do spraw reklamy i marketingu internetowego także starają się wykorzystywać w materiałach reklamowych symbolikę barw oraz skojarzenia z nimi związane. Są oni świadomi tego, że odpowiednia kolorystyka zastosowana w materiałach reklamowych może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży danego produktu.

Symbolika barw

   Wyróżnia się dwie podstawowe funkcje koloru: informacyjną oraz symboliczną. Pierwsza z nich z powodzeniem jest wykorzystywana w szpitalach, muzeach, bibliotekach, gdzie odcień ścian niesie za sobą określone skojarzenia. Kolory mogą zawierać w sobie różne treści takie jak: wiek, płeć, uczucia. Dla zobrazowania tego zjawiska warto przytoczyć kilka przykładów. Jednym z nich jest sytuacja kiedy kobieta dostaje różę od mężczyzny. Jeśli została ona obdarowana kwiatem w kolorze czerwonym można domniemywać, że ów mężczyzna jest być może w niej zakochany, pała do niej gorącym uczuciem. Z kolei białe kwiaty oznaczają niewinne, czyste uczucie. Innym przykładem zastosowania kodu kulturowego jest wykorzystanie barwy różowej i niebieskiej w ubrankach dla dzieci. Z pewnością każdy z nas widząc matkę z małym dzieckiem ubranym na różowo, stwierdzi że jest to prawdopodobnie dziewczynka. Warto zwrócić uwagę na to, że jeszcze w pierwszej połowie XX wieku, kiedy zaczęto projektować i tworzyć osobne linie ubrań dla dziewczynek i chłopców, to niebieski był kolorem przypisanym małym damom. Powszechnie uważano, iż jest on o wiele bardziej delikatny niż różowy, a przez to idealnie nadaje się dla dziewczynek. Wielu osobom przywodził on na myśl skojarzenia z Matką Boską. Różowy był postrzegany natomiast jako jeden z odcieni czerwieni, jej łagodniejsza wersja, stąd chętnie stosowano go przy produkcji ubranek dla przyszłych mężczyzn. Ten podział kolorystyczny zmienił się dopiero w latach czterdziestych XX wieku. Działania wielu z ówczesnych guru świata mody wpłynęły na to, że różowy stał się symbolem kobiecości i delikatności[1].

  

Występowanie poszczególnych barw w reklamie

Najczęściej stosowane w reklamie są barwy neutralne: biel, czerń i szarość. Składają się one aż na 70% barw występujących w  materiałach reklamowych. Cechuje je uniwersalność, siła ich oddziaływania rośnie dopiero w zestawieniu z innymi kolorami. Rzadko pojawiają się natomiast barwy ciemne ciepłe (brąz, fuksja, złoty). Źródeł tego zjawiska można doszukiwać się w ich znaczeniu- powiązania z tradycją i luksusem.

W przypadku banków przeważają barwy neutralne, przy czym w największym natężeniu występuje barwa biała. Reklama banku ma zazwyczaj charakter informacyjny, zastosowanie bieli wpływa więc pozytywnie na jej czytelność i przejrzystość. Do kolorów najczęściej stosowanych w tego typu reklamach zalicza się również: ciemne i zimne zielenie oraz niebieskości. Wszystkie one mają wzbudzić poczucie zaufania i stabilności u klienta. Ostatnio obserwuje się jednak odejście od omawianego kanonu barw w reklamach produktów finansowych. Co raz częściej w reklamach różnych banków pojawia się brąz i kolor pomarańczowy. Jako kolory kojarzące się ze spokojem i wiarygodnością doskonale nadają się do reklamowania usług finansowych, dzięki którym możemy zapewnić sobie i swojej rodzinie bezpieczeństwo.

W  reklamach z branży mody najczęściej występują barwy neutralne: biel, czerń i szarość. Oczywiście należy pamiętać o tym, iż ten sektor charakteryzuje się dużą zmiennością. Trudno jest więc przewidzieć, które spośród nich będą wykorzystywane w materiałach reklamowych należących do tej kategorii w nadchodzącym roku.

A co Wy sądzicie na temat barw i ich roli w świecie reklamy? Piszcie proszę, jesteśmy ciekawi Waszych opinii.



[1] Zob. J. Tatarska, Rola koloru w reklamie prasowej,[w:] Reklama wizualna, pod red. A. Wiśniewska,               A. Frontczak, Warszawa 2013, s. 24-61.